Основні вимоги до самоаналізу: місце уроку, що розбирається, у системі уроків з досліджуваної темі, обґрунтування освітньої й виховної цілей уроку й виконання наміченого плану уроку, характеристика класу й мотивація відбору навчального матеріалу для даного уроку, психологічна й педагогічна оцінка системи навчальних завдань і вправ, виконаних учнями на уроці, оцінка розвитку самостійного мислення учнів на уроці. Мотивація вибору методів уроку, оцінка відповідності даних методів цілям і змісту уроку, виконанню поставлених завдань, задоволеність або незадоволеність учителем уроком (його окремими частинами); заходи, намічені вчителем щодо усунення недоліків, оцінка й обґрунтування досягнутих на уроці результатів. Самооцінка як одна з умов творчої праці вчителя.
Для отримання найбільш об’єктивної картини рівня викладання, якості навчальних досягнень учнів доцільно:
·відвідування всіх уроків в одного вчителя, відведених на вивчення певної теми водному класі (вивчення системи уроків);
·відвідування всіх уроків в одного вчителя протягом навчального дня в різних класах (вивчення відповідності методичних прийомів віковим особливостям учнів);
·відвідування всіх уроків в одному класі протягом двох-трьох днів (класно-узагальнюючий контроль);
·відвідування уроків у різних вчителів і в різних класах з метою вивчення певного питання (тематичний контроль);
·відвідування уроків в експериментальних і контрольних класах (у разі потреби) для визначення ефективності запропонованої методики викладання.
Якими
б різноманітними не були управлінські функції керівника школи, головна з них ––
бути організатором навчально-виховного процесу. Тому відвідування та аналіз
уроку й виховного заходу для керівника –– основне джерело знань про якість
навчання й виховання в школі, про можливості педагогічного колективу.
Відомо, що спостереження та аналіз уроку складає
найбільш важку частину посадових обов’язків керівника, який відвідує уроки, але
незадовільно їх аналізує. Причини такого явища криються не тільки в недостатній
теоретичній чи загально дидактичній підготовці частини керівного корпусу.
Ознайомлення учителя з
результатами відвідування уроку.
Логічним
завершенням відвідування уроку є його обговорення, яке доцільно здійснювати
індивідуально з кожним учителем. Вимагати і радити можна лише тоді, коли добре
знаєш працівника, його сильні та слабкі сторони. Бажаним є встановлення його
достоїнств: для справи корисніше знати не те, чого він не може зробити, а те,
що в нього виходить краще. При цьому попередньо необхідно вислухати самого
вчителя та самоаналіз його навчальної діяльності, обов’язково звернувши увагу
на такі складові, як реалізація теми та досягнення мети уроку, його позитивні
та невдалі сторони. Але в жодному разі не варто забувати що урок це творчий
процес. Передбачити його на 100% ― неможливо. Тому реалізація творчої складової
кожного учителя є пріоритетною. Необхідно всіляко заохочувати творчість наших
колег. В подальшому для вивчення
системи роботи учителя матеріали з
аналізами відвіданих уроків зручно впорядкувати.
Аналіз одержаних результатів і розроблення на цій
основі пропозицій щодо подальшого вдосконалення навчально-виховного процесу, підбиття
підсумків на засідання педагогічної ради, нараді при директорові, засіданні
методичного об’єднання чи в процесі усної бесіди з учителем інколи закінчується
виданням наказу по школі.
3.реалізацію виховного потенціалу навчального предмета;
4.вивчення і впровадження передового педагогічного
досвіду;
5.опрацювання методичної літератури;
6.моделювання власної творчої лабораторії тощо.
При наступних відвідуваннях уроків та інших форм
навчально-виховної роботи, а також перевірці документації директор і його
заступники обов’язково звертають увагу на виконання вчителем поданих раніше
пропозицій і відмічають це у своїх висновках.
Після
таблиці перевіряючий на підставі своїх заміток записує висновки, де дає
загальну оцінку уроку, а також стисло обґрунтовує цю оцінку, вказавши на
позитивні риси та недоліки уроку. Після висновків записуються пропозиції та рекомендації.