Кваліфікаційна
характеристика
Асистент вчителя
Посадові
обов'язки.
Забезпечує соціально-педагогічний супровід
дитини з особливими освітніми потребами: разом із вчителем класу виконує
навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми
їх проведення, допомагає дитині у виконанні навчальних завдань, залучає учня до
різних видів навчальної діяльності; у складі групи фахівців приймає участь у
розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини; адаптує
навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами.
Здійснює функції:
-організаційну:
допомагає в організації навчально-виховного
процесу в класі з інклюзивним навчанням; надає допомогу учням з особливими
освітніми потребами в організації робочого місця; проводить спостереження за
дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів
та потреб; допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та
самоконтролю учня; співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною
з особливими освітніми потребами та приймають участь у розробленні
індивідуальної програми розвитку. Забезпечує разом з іншими працівниками
здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену
педагогічну документацію.
- навчально-розвиткову:
співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні
послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює
соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає
про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів. Сприяє розвитку
дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного
стану. Стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та
розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у науковій, технічній,
художній творчості. Створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та
впевненості у своїх силах і майбутньому.
- діагностичну:
разом із групою фахівців, які розробляють
індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей
з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учня; оцінює
виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку
розвитку учня.
- прогностичну:
на основі вивчення актуального та потенційного
розвитку дитини приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
- консультативну:
постійно спілкується з батьками, надаючи їм
необхідну консультативну допомогу; інформує вчителя класу та батьків про
досягнення учня.
Дотримується педагогічної етики, поважає
гідність особистості дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або
психічного насильства.
Постійно підвищує свій професійний рівень,
педагогічну майстерність, загальну культуру.
Повинен знати.
Основи законодавства України про освіту,
соціальний захист; міжнародні документи про права людини й дитини; державні
стандарти освіти; нормативні документи з питань навчання та виховання; сучасні
досягнення науки і практики у галузі педагогіки; психолого-педагогічні
дисципліни; особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами різного
віку; ефективні методи, форми та прийоми роботи з дітьми, застосовуючи
індивідуальний та диференційований підхід; рівні адаптації навчального та
фізичного навантаження; методи використання сучасних технічних засобів та
обладнання; основи роботи з громадськістю та сім'єю; етичні норми і правила
організації навчання та виховання дітей; норми та правила ведення педагогічної
документації.
Повинен вміти.
Застосовувати професійні знання в практичній
діяльності, здійснювати педагогічний супровід дитини з особливими освітніми
потребами в умовах інклюзивного навчання; разом із іншими фахівцями складати та
реалізовувати індивідуальну програму розвитку дитини; вести спостереження та
аналізувати динаміку розвитку учня; налагоджувати міжособистісні стосунки між
всіма суб'єктами навчально-виховної діяльності; займатись посередницькою
діяльністю в сфері виховання та соціальної допомоги.
Повинен мати.
Розвинені комунікативні та організаційні здібності,
здатність співчувати, співпереживати; ціннісні орієнтації, спрямовані на
розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, на творчу
педагогічну діяльність; навички вирішення конфліктних ситуацій |